Pierwsze rowery elektryczne pojawiły się w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX wieku. Początkowo prototyp takiego dwukołowego pojazdu, różniącego się od klasycznego roweru był nazywany „rowerem akumulatorowym”. Dopiero po kilku latach ówcześni inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie silnika elektrycznego. Przez kolejne lata prototypy takich rowerów elektrycznych udoskonalano oraz przekształcano. Dziś, po niemal 130 latach nastąpił intensywny okres największej produkcji takich jednośladów, które zyskują popularność w kolejnych krajach Europy.
Czym dokładnie są rowery elektryczne?
Coraz częściej możemy zaobserwować na ulicach w Polsce rowery elektryczne. I nic w tym dziwnego, skoro są one coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem dla miłośników rowerowych wycieczek. Taki pojazd może być używany przez niemal każdego. Najchętniej wybierają go jednak osoby starsze oraz osoby doświadczające kontuzji, które uniemożliwiają jazdę na zwykłym rowerze. Wynika to z wygody użytkowania takiego roweru na dość długich trasach lub drogach pod górkę. Należy jednak pamiętać, że rower elektryczny wymaga od nas pedałowania, zwłaszcza jeżeli chcemy wprawić go w ruch. Elektryczny silnik w takim rowerze pełni zatem funkcję bardziej wspomagającą, dzięki której użytkownik może przejechać dłuższy odcinek trasy w krótszym czasie.
Współczesne rowery elektryczne są bardzo zbliżone do normalnych, wszystkim nam znanych, klasycznych rowerów. Taki innowacyjny pojazd jest wyposażony w kierownicę, ramę, siodełko, koła zębate, dwa duże koła oraz pedały, dzięki którym możemy wprowadzić rower w ruch. Zasadnicza różnica pomiędzy klasycznym jednośladem, a jego bardziej ulepszoną wersją dotyczy silnika wbudowanego w rower. Jego umiejscowienie może różnić się w zależności od modelu takiego roweru. Rowery elektryczne mogą zatem posiadać swój silnik na przednim kole, na części centralnej roweru (tj. okolicy ramy i pedałów) lub na kole z tyłu.
Jaką prędkość osiągają rowery elektryczne?
Rowery elektryczne wymagają od czasu do czasu ładowania specjalnej baterii, wbudowanej w mechanizm takiego pojazdu. Przeciętny czas użytkowania jest zatem mocno zależny od ilości przejechanych przez nas kilometrów. Takim jednośladem możemy z reguły przejechać od 30 do nawet 150 kilometrów. Gdy moc silnika w takim rowerze zaczyna słabnąć – należy go naładować. Czas ten wynosi od 2 do 10 godzin (jest on zależny od użytej baterii oraz samego silnika). Dzięki mocy silnika wynoszącej 250 W, możemy osiągnąć prędkość wynoszącą 25 km/h. Jest to zatem całkiem przyzwoita prędkość.